Friday 7 March 2014

SEJARAH PENURUNAN AYAT KURSI

بسم الله الرحمن الرحيم


      Sahabat yang dirahmati Allah SWT, hari ini saya akan mengupaskan tentang ''Ayat Kursi'' , mungkin ramai yg tidak mengetahui tentang perkara ini, mengapakah Ayat Kursi ini diiringi oleh ribuan para malaikat semasa penurunannya...??  jadi teruskan membaca kupasan mengenai ayat ini..... semoga perkongsian ini diberkati Allah.


Sahabat Yang Dirahmati Allah Sekalian,

    Ayat Kursi diturunkan pada suatu malam selepas hijrah. Dilaporkan semasa ayat ini diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW, para malaikat seramai 70 000 turun mengiringi nya kerana kebesaran dan kemuliaan ayat kursi tersebut. Ketika itu , para syaitan dan iblis menjadi  gempar (takut) kerana penurunan ayat ini dan ia menjadi petanda ayat ini adalah rintangan dalam perjuangan mereka bagi menyesatkan manusia. Sahabat Nabi SAW iaitu Zaid bin Thabit r.a segera diperintahkan supaya menulis dan menyebarkan ayat ini.



(Surah Al-Baqarah : ayat 255)

 " Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus            menerus menerus (makhluknya) tidak mengantuk dan tidur. KepunyaanNya apa yang di  langit dan di bumi. Tidak yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izinNya. Dia  mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa daripada ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah  meliputi langit dan bumi, dan Allah tidak rasa berat memelihara keduanya, Allah maha tinggi lagi besar."



Persoalan dalam hati, mesti kita tertanya-tanya,  kenapa penurunan Ayat Kursi ini diiringi oleh beribu-ribu malaikat...?

Jawapannya ialah kerana ayat ini adalah ayat yang paling mulia di dalam Al-Quran. Sehingga para malaikat turut serta mengiringi penurunan Ayat Kursi ini atas perintah Allah SWT.

      Menurut Prof. Dr. Hamka di dalam Tafsir Al-Azhar, anjuran para ulama' supaya kita sentiasa membaca Ayat Kursi adalah bagi menambah khusyuk kita kepada Allah SWT serta menambah ibadat secara langsung kepadaNya tanpa sebarang perantaraan. Dalam Ayat Kursi ini terkandung pengertian TAUHID yang mendalam.

       Dalam Tafsir al-Rahman pula menyatakan yat ini menggambarkan kebesaran kuasa dan ketulusan ilmu Allah SWT sebagai pencipta dan pentadbir sekian alam. Ayat Kursi dikenali sebagai PENGHULU segala ayat dalam Al-Quran kaearana kelebihannya yang besar bagi sesiapa yang mengamalkannnya. Nabi SAW juga menyifatkan Ayat Kursi sebagai seagung-agung ayat yang terkandung dalam Al-Quran.

                                       


                                              KELEBIHAN AYAT KURSI

    Antara kelebihan beramal dengan Ayat Kursi sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis-hadis Nabi Muhammmad SAW adalah :

  1.  Orang yang sering membaca Ayat Kursi akan dijauhkan daripada gangguan jin dan syaitan.
  2.   Orang yang membaca nya s.etiap kali selepas solat fardhu, akan mendapat pahala sepaerti pahala     orang yang bertakwa, dan pahala balasan amal para siddiqin iaiyu memperoleh syurga.
  3. Allah SWT akan mengampunkan dosa dan dihapuskan amalan kejahatan apabila ia sentiasa dibaca selepas solat fardhu.
  4. Jika dibaca selepas solat Subuh, Allah SWT akan memeliharanya daripada sebarang kejahatan sepajang masa.
  5. Jika dibacakan sebelum tidur, Allah SWT akan mengurniakan keselamatan kepadanya dan jiran-jirannya . Allah akan mengutuskan dua malaikat yang menjaganya daripada sebarang gangguan jin dan syaitan serta kejahatan manusia dan binatang.

                                                   

                                    '' DOA ITU SENJATA ORANG ISLAM''


                      
      Oleh itu, kita sebagai muslimin dan muslimat perlu sentiasa mengamalakan Ayat Kursi ini sebagai amalan harian. Sekurang-kurangnya ayat ini dibacakan setiap kali lepas solat fardhu, ketika hendak mula belajar, semasa mahu keluar rumah dan ketika hendak tidur. Insyaallah kita dapat merasai kelebihannya dengan sentiasa mengamalkannya. 

Selamat Beramal Soleh.. 
Wallahu'alam...

0 comments:

Post a Comment